Plassentocht

Zaterdag 28 september 2024 – vanaf 9:00 uur

Het hele verhaal, de historie, de routes en de startlocatie

Voor meer informatie, GPX en prijzen zie Fietssport.nl

LET OP: Groepen met voorrijders vanaf 9:00 uur!

Naar de Routes

Plassentocht 28 september 2024

De vijfde en laatste vrije toertocht van 2024 van TC de Waardrenner. Er kan gekozen worden uit drie afstanden 50-90-125km. De startlocatie is Café-Restaurant “De Maenen” in Ouderkerk aan den IJssel. Voor alledeelnemers is er gratis koffie of thee, aangeboden door de sponsor Pro-Fietsen.

Een (eerste) voorrijder voor de 90km vertrekt om 9.15 uur en de voor de 125km om 9.00 uur (snelste groep) en even later een voorrijder voor de 125km (minder snelle groep) etc etc.

We vragen u buren, vrienden, kennissen, collega’s en familie uit te nodigen om deze mooie fietstocht te ondernemen. Uit recent onderzoek is namelijk gebleken dat meedoen veelal geschiedt door elkaar daarover actief te informeren.

De kortste afstand van 50 km is goed met een gewone fiets of E-Bike te rijden.  De twee kortste afstanden zijn geheel uitgepijld en volgen veelal de fietsknooppunten en de 125 alleen via GPX. Voor meer informatie, GPX en inschrijving, zie Fietssport.nl. Inschrijven kan ook op het startbureau.

Vanaf het Café-Restaurant gaan we allen de dijk omhoog en volgen heerlijk fietsend de oevers van de Hollandsche IJssel. Het water heeft zijn oorsprong in IJsselstein en komt uit in de Nieuwe Maas bij de Stormpolder in Krimpen aan den IJssel. De rivier heeft twee gezichten. De getijderivier tussen Krimpen en Gouda met veel bedrijvigheid en (beroeps)scheepvaart. En vanaf de unieke Waaiersluis bij Gouda de gekanaliseerde rustieke rivier tot aan IJsselstein met fraaie oude plaatsen zoals Haastrecht, Oudewater en Montfort. De karakteristieke Waaiersluis vormt de scheiding tussen de twee verschillende delen van de Hollandsche IJssel. Ter hoogte van Gouda krijgt de scheepvaart in de loop van de eeuwen steeds meer last van het ondieper worden van de rivier, waarna de dam werd aangelegd. In de gouden eeuw hadden we het er maar druk mee, met walvisvaart, steenfabricage, scheepsbouw en touwslagerijen. Uniek vakmanschap en echt iets voor deze regio. Veel informatie vind je nog terug in diverse musea, maar ook op sommige plaatsen direct zichtbaar. Links van ons in de rivier kunnen we aan de droogvallende slikken (zellingen) zien dat dit gedeelte een getijdenrivier is. Tussen hoog en laag water kan wel zo’n 2 meter verschil zitten.  

We fietsen door Lageweg en dan door Gouderak. Na de afdamming werden hier langs de IJssel veel steenfabrieken gesticht. In 1543 staan alleen al in Gouderak acht steenfabrieken. De kleine gele ijsselsteentjes worden eeuwenlang veelvuldig gebruikt voor straten en wegen. De steenfabrieken zijn nodig voor de bouw van kastelen, kerken, stadswallen, bolwerken en kademuren. De klei wordt uit de uiterwaarden gehaald. Door Gouda gaan we over de Joubertstraat, Zwarteweg en de Molenvliet en komen we op de Burgemeester Lucassenlaan, een fietspad langs de mooie Reeuwijkse plassen. De 13 plassen zijn door smalle weggetjes van elkaar gescheiden en hebben allen een rechthoekige vorm. De 50 en later de 90km moeten niet vergeten een Italiaans ijsje te eten bij Opa Antonio op de 4 sprong bij de plassen ’s-Gravenkoop en Groot Vogelenzang.

De 90 km gaat rechtdoor, parallel aan de A12, slaat daarna links af over de Oud Bodegraafseweg naar Zwammerdam, rechtsaf richting Zuideinde en fietst rond de Nieuwkoopse Plassen door de dorpen Nieuwkoop, Noorden met de koffiestop bij café “De Klinker”, gevestigd op Simon van Capelweg 111, daarna langs Woerdense Verlaat en langs het lintdorp Meije in het Nederlandse Groene Hart, langs het gelijknamige riviertje de Meije. Vervolgens rond Bodegraven om aan de noordzijde de Reeuwijkse Plassen in te fietsen en aan te sluiten bij de 50 km route.   De 125km route steekt na Noorden de Kromme Mijdrecht over bij de fietsbrug de Hoef. Fietsen vervolgens langs de plaatsen Wilnis, Mijdrecht en Vinkeveen. Vinkeveen is beroemd door Andre Hazes, Johan Cruijff, het lied “In een Rijtuigie” van Annie MG Schmidt, maar vooral door de Vinkeveense Plassen. Het plassengebied, vroeger land, is in eerste instantie ontstaan door het afgraven van veen vanaf de 14e eeuw. Dat veen, een sponsachtige grondsoort van plantenresten, werd eerst gedroogd. En uit die gedroogde koek werd turf gestoken, tot de komst van kolen in de 19e eeuw de belangrijkste brandstof van Nederland. De turfgraverij werd zo intensief dat open watervlakten  ontstonden. Veel van die veenplassen werden later ingepolderd, maar Vinkeveen wilde zijn water behouden om bezoekers te trekken. De plassen zijn wel 50 meter diep, door zandwinning voor de snelweg A2 en de Amsterdamse Bijlmermeer. We fietsen langs Loenersloot, steken het Amsterdam-Rijnkanaal over, maken een lus onder N201 door, waar we uiteindelijk de mooie dubbele brug, de “Van Leer Brug” over de Vecht in Vreeland oversteken. Hier was vroeger het jaagpad, een pad langs de Vecht waarover het paard liep dat de trekschuit voorttrok. Tot ver in de 19e eeuw was dit in ons waterrijke land het vervoersmiddel bij uitstek. De herbergen op de routes waren de haltes waar men kon op-of afstappen, eten en slapen.

De Vechtplassen liggen tussen de Vecht en de Utrechtse Heuvelrug. Het laagveenlandschap bestaat uit meerdere natuurgebieden die min of meer met elkaar verbonden zijn. In het natte landschap liggen ook de sporen van de waterlinies. Lange tijd was het bestaan van de verdedigingswerken een militair geheim. De linies van de Hollandsche Waterlinies stonden op geen enkele kaart aangegeven. In tijden van oorlog je land onder water zetten (inunderen) is een typisch Nederlandse vinding.

In het rampjaar 1672 wordt water voor het eerst op grote schaal ingezet als verdedigingsmiddel tegen het binnenvallende Franse leger. En met succes, want de Fransen kunnen niet doordringen tot Den Haag en Amsterdam, waardoor de missie was geslaagd. Vandaag de dag moet je goed kijken om de restanten in het landschap te vinden. Zo ook na ongeveer 60 kilometer aan de linkerzijde Fort Kijkuit langs de Vreelandseweg in Kortenhoef, enigszins verscholen in het groen. Verderop komen we Fort Spion en Fort Nieuwersluis tegen. Aan de rechterzijde zien we het water van de Wijde Blik. Deze plas is de grootste en diepste van alle Vechtplassen. Jarenlang werd hier niet alleen veen, maar ook zand gewonnen. Er is geen directe doorgang vanaf de andere plassen waardoor er minder vaarverkeer is. We fietsen over een prachtig fietspad tussen de Loenderveense Plas en de Loosdrechtse Plassen. Halverwege is een vogeluitkijkpunt.

We fietsen door Loenen aan de Vecht en volgen het brede mooi kronkelende water van de Vecht naar Breukelen en Maarssen over een kilometers lange fietsstraat waar de auto te gast is. Aan de linkerzijde zien we in Nieuwersluis een imposant terrein met verschillende gebouwen, waaronder de voormalige Pupillenschool, waar kinderen van militairen naar school gingen. Het is nu in gebruik als vrouwengevangenis. We fietsen langs diverse imposante kastelen en tientallen monumentale buitenplaatsen met diverse opvallende theehuizen. De Hollandse buitenplaatsen zijn nauw verbonden met ons koloniale verleden door het  geld dat bij de VOC was verdiend, of op de plantages in “De West” met slaafgemaakten. Door een landschap waar het lijkt of de tijd heeft stilgestaan met de mooiste plekjes van de Vechtstreek.

We komen aan in Breukelen en slaan rechtsaf over het oorspronkelijke bruggetje Brooklyn Bridge. Alle Amerikanen willen op de foto met de ophaalbrug in Breukelen. Deze fascinatie van Amerikanen komt niet uit het niets. Toen Nederlandse immigranten halverwege de 17e eeuw in ‘de Nieuwe Wereld’, Amerika, hun geluk gingen zoeken, stichtten zij nederzettingen met namen uit hun geboorteland.

Het Nederlandse dorp Breukelen en de Amerikaanse metropool Brooklyn zijn door hun naam al meer dan 375 jaar aan elkaar verbonden. New Amsterdam werd New York, Haarlem veranderde in Harlem, Vlissingen in Flushing en Breuckelen werd Brooklyn.

We komen bij onze koffiestop bij brasserie Expreszo, Kerkbrink 17 in Breukelen.

Daarna  gaan we richting Maarssen en steken het Amsterdam Rijnkanaal en verderop de Rijksweg A2 over. We komen door de plaatsen Vleuten, De Meern, Harmelen, Woerden, Papekop Hogebrug om daarna aan te sluiten op de overige routes. We komen door Haastrecht waar de 50km route een koffiestop heeft bij Hotel “over de Brug”, gelegen aan de Veerweg 1 te Haastrecht.

We komen terug in de Krimpenerwaard, in het veenweidegebied. Rond de elfde eeuw is er begonnen met het ontginnen van dit veen. Zo zijn lange, smalle evenwijdige kavels ontstaan met ongeveer eenzelfde maat (gewoonlijk 1600 meter lang en 96 meter breed). Zo’n kavel heet een slag. In de Krimpenerwaard is dit slagenlandschap nog zeer authentiek en het geeft het gebied haar unieke karakter. Vanaf de dijk zien we dit open agrarisch gebied met veel gras erg goed.   

Door Stolwijk en de buurtschappen Benedenkerk en Benedenheul. Vanaf Berkenwoude over Westeinde, langs het water van de oude Wetering en daarna over Tiendweg Oost terug naar de finishplaats in Ouderkerk aan den IJssel waar we afsluiten met mogelijk nog een heerlijke versnapering. Medewerkers van het startbureau zullen dan niet meer aanwezig zijn.

We kijken terug op een prachtige tocht. Onze volgende tocht is de 2 Provinciëntocht in maart 2025. De startlocatie is dan eetcafé “De Crimpenaar”, Elckerlyc 1 te Krimpen aan den IJssel.

Met dank aan Wim Verwaal die deze prachtige route voor ons heeft gemaakt, alsmede voor de vrijwilligers bij het startbureau en de uitpijlers.

Heel veel fietsplezier.

John

Onderstaand zijn de routes in GPX, laatste update: 15 augustus 2024.

Plassentocht 50 kilometer – DownloadBeschrijving


Plassentocht 90 kilometer – DownloadBeschrijving


Plassentocht 125 kilometer – DownloadBeschrijving

Tot ziens op 28 september 2024!