Oude-Maastocht

Zaterdag 25 mei 2024 – vanaf 8:30 uur

Het hele verhaal, de historie, de routes en de startlocatie

Gratis koffie of thee bij de start door WD Trading

Voor meer informatie, GPS en prijzen zie Fietssport.nl

Oude-Maastocht 25 mei 2024

Ook dit jaar prijkt de Oude-Maastocht, vernoemd naar de rivier de Oude Maas, weer op het programma van Tourclub de Waardrenner. De route leidt ons door prachtige natuurgebieden, stadsparken en oude dorpskernen.

Alle tochten vertrekken vanaf het startpunt Eetcafé de Crimpenaar via de Wethouder Hoogendijktunnel. Na de tunnel gaat de 45 km rechtsaf over de Algerabrug, maar de 75 en 125 gaan linksaf naar het recreatiegebied “Krimpenerhout” met de surfplas om daarna het eeuwenoude veer tussen Krimpen aan de Lek en Kinderdijk over te steken.

De route gaat over Kinderdijk met de 18 windmolens (1 molen is Alblasserdam) die op de Werelderfgoedlijst van UNESCO staan en een beschermd dorpsgezicht zijn. Het gemaal voor het waterbeheer vanaf de middeleeuwen werkt met een schroef van Archimedes, wat aan de buitenkant goed te zien is. Langs “De Witte Molen”, bij de jachthaven via de Graafstroom in de Alblasserwaard. In Alblasserdam door de Kerkstraat, wat historie ademt met gemeentelijke monumenten en beeldbepalende panden. Het is aangewezen als beschermd dorpsgezicht met zicht op de Oude Toren en witgeschilderde stammen op de Lindelaan. Aangekomen bij het droogdok van de superjachtenwerf OceAnco naast de tunnel van de A15 onder de Noord.

Halverwege de Noord bij Alblasserdam een toegang tot het water van de Alblas, versperd door een dam en een sluis, met aan de overzijde een beeldengroep van vier beroepen uit de scheepsbouw. Over de Brug die de oevers van de rivier de Noord tussen Alblasserdam en Hendrik-Ido-Ambacht verbindt. Een oeververbinding voor lokaal verkeer en transport van gevaarlijke stoffen, omdat deze niet door de tunnel mogen. Links is het Natuureiland Sophiapolder. De teruggave van de polder aan de natuur was een compensatie voor de aanleg van de Betuweroute, die in de Sophiaspoortunnel onder het eiland doorloopt. De Sophiapolder is een zoetwatergetijden natuurgebied. De vrijwillige schippers van het voetveer naar de Sophiapolder, varen van maart t/m oktober om bezoekers naar het eiland over te zetten. Rechts zien we de Crezéepolder, waar we later op de route langs fietsen. Het is een stuk getijdenatuur tussen Ridderkerk en Hendrik-Ido-Ambacht. In 2016 werd de zomerkade langs de Noord doorgestoken, zijn er geulen gegraven en mocht de natuur het gebied overnemen. Sinds 2020 zwemmen in het gebied bevers rond.

Fietsen langs de eenbeukige, laat-gotische Nederlandse Hervormde kerk op het Kerkplein in Hendrik-Ido-Ambacht. Verderop Langs de molen, “De Kersenboom”, een Rijksmonument, aan de Waal in Rijsoord. Langs de Langeweg ligt een moerasgebied, bijna 6 hectare van dit gebied is bedoeld om bij hevige regenval het water uit het landbouwgebied op te vangen.

Komen langs de getijrivier De Oude Maas die het Eiland IJsselmonde scheidt van het Eiland van Dordrecht, de Hoeksche Waard en Voorne-Putten. De afgelopen jaren is de Zuidpolder te Barendrecht, getransformeerd van landbouwgebied  tot natuur- en recreatiegebied. We komen bij de Heinenoordtunnel, de A29 onder de Oude Maas die de Hoeksche Waard met het eiland IJsselmonde verbindt. De 125 km route gaat door de tunnel naar Oud en Nieuw Beijerland, daarna met het veer oversteken en fietsen naar De Beningerslikken. een natuurgebied op Voorne-Putten. Dit vogelreservaat ligt drie kilometer van Hellevoetsluis, vlak bij Oudenhoorn en Zuidland. Het is een langgerekt riet-ruigte gebied aan het Haringvliet met stukken grasland en slikplaten waar begrazing door koeien plaatsvindt om het open te houden. We fietsen door Zuidland waar de koffiestop plaatsvindt bij bistro en lunchroom, ‘sLands Bakkie, gelegen aan de Breedstraat 6 in Zuidland. Daarna komen we langs De Bernisse Molen in Geervliet in de huidige gemeente Nissewaard. Daarna over de brug van Hoogvliet over de Oude Maas en gaan langs de koffiestop (45 en 75 km) bij Cafe ’t schaapje, het bekende café in Smitshoek in Barendrecht en waar de routes samenvallen.

De 75 km route loopt door de Rhoonse Grienden in de gemeente Albrandswaard in recreatiegebied IJsselmonde. Net als de Carnisse Grienden en de Ridderkerkse grienden zogenaamde zoetwatergetijdegrienden aan de Oude Maas. De grienden liggen buitendijks en staan onder invloed van eb en vloed. Tussen oktober en maart wordt ieder jaar een deel van de hakgrienden geknot. Het wilgenhout wordt onder andere gebruikt voor het maken van zinkstukken voor oeverbescherming, geluidschermen en als voedsel- en speelmateriaal voor dieren in de Rotterdamse Diergaarde Blijdorp.

Vanaf de koffiestop fietsen we langs de Watertoren in Barendrecht, een rijksmonument. Naast de watertoren het verzetsmonument, opgericht ter nagedachtenis aan negen Barendrechtse verzetslieden die tijdens de Tweede Wereldoorlog in de strijd tegen de bezetter zijn gesneuveld. Daarna door de spoortunnel in Barendrecht, een onderdeel van de nieuwe F15 en F16 fietsroutes. Door Rijsoord, een wijk behorende bij de gemeente Ridderkerk en grofweg ligt rondom de schilderachtige Waal met een kilometers lange fietsstraat. Op de Pruimendijk worden veel lokaal geteelde vruchten aan de straat verkocht en daardoor aantrekkelijk gemaakt voor toeristen. In Ridderkerk komen we langs enkele historische plekken, natuurlijke bezienswaardigheden, zoals onder andere de dijklinten, de Waal, de Noord, de Crezeepolder en de Donckse Velden. De Oostmolendijk in Ridderkerk is een dijk die behoort tot de hoogste veiligheidscategorie. Het is een zogeheten primaire waterkering, waarbij normen zijn aangepast aan de nieuwste inzichten over overstromingsrisico’s. De Oostmolendijk zal op een aantal plaatsen mogelijk verder moet worden verbeterd. 

Over de Ringdijk te Ridderkerk (Riederkercke), vroeger gelegen langs het water de Riede en de Merwede, nu de Maas, die vroeger veel had te leiden van overstromingen op de Riederwaard, waarna de dijk, de zuidelijke waterkering werd aangelegd. Fietsend langs het Huys ten Donck, opgenomen op de monumentenlijst, tussen de dorpen Bolnes en Slikkerveer. De afmetingen van het huis met 20 kamers zou zijn afgeleid van de maten van een toenmalig VOC schip.

Langs de scheepswerf Boele in Bolnes (Ridderkerk) behoorde met 1800 arbeidsplaatsen jarenlang in de gloriedagen tot de vermaardste werven in ons land. Daarna richting Oud-IJsselmond, oorspronkelijk een dijkdorp met monumentale panden en in de verste de Brienenoordbrug al zichtbaar. Het dorp is geannexeerd door Rotterdam in 1941 en komen langs de Adriaen Janszkerk, het oudste monument van het dorp.   Over de brug, over het Eiland van Brienenoord, waarbij vele automobilisten die dagelijks over de brug de Maas oversteken niet zullen beseffen dat ze een eiland passeren. De relatieve geïsoleerdheid heeft het eiland gemaakt tot een oase van rust. Een mooi en heel bijzonder stuk natuur in een wereldstad. Jaarlijks varen zo’n 140.000 schepen onder de brug door. De brug wordt volledig op afstand bediend vanuit Rhoon. Rechts zien we het Waterbedrijf Brienenoord die met pijpleidingen de Biesboschbekkens met Kralingen verbindt. Er liggen drie betonnen exemplaren naast elkaar, die regelmatig met een duikbootje worden gecontroleerd.  Als laatste over de Algerabrug, De Hollandsche IJsselkering. Het is het oudste kunstwerk van de Deltawerken en sluit vijf tot zes keer per jaar. Als de schuiven omhoog staan zijn de vier torens blauw verlicht, naar beneden zijn de torens rood.

De 45 km route gaat vanaf de Algerabrug en Brieneoordbrug door de zuidelijke arbeiderswijken van Rotterdam. Vlaggen en afbeeldingen van de voetbalvereniging Feijenoord zijn in de wijk Feijenoord goed zichtbaar, evenals de Kuip in de verte. De wijk heeft de afgelopen decennia een ware transformatie ondergaan. Veel van de supporters komen nu uit binnen- én buitenland en verdeeld over alle provincies. We fietsen langs het Trainingscomplex 1908, “Varkenoord”, een groot sportpark waar de selectie van voetbalclub Feyenoord zijn trainingen afwerkt. Feijenoord is de eerste uitbreidings en aandachtswijk van Rotterdam ten zuiden van de Nieuwe Maas. Een doorgaande verkeersroute in de wijk is de Oranjeboomstraat. Feijenoord wordt doorsneden door de spoorlijn Rotterdam-Dordrecht.

Door de Buitendijktunnel Vreewijk, een fiets-en voetgangerstunnel onder het spoor. Lees in de tunnel de geschiedenis van IJsselmonde met mooi afbeeldingen. Het tuindorp  Vreewijk ligt in het Rotterdamse stadsdeel Feijenoord. In de loop der jaren is het karakter van het tuindorp behouden gebleven. Bijna alle huizen hebben een tuin en tussen de huizen liggen binnenterreinen. Vreewijk is aangewezen als beschermd stadsgezicht. “Het bijzondere aan Vreewijk is dat het zo’n groen sfeervol dorp is tussen al die grootstedelijke wijken vol 20e-eeuwse hoogbouw”. Door het stadsdeel Charlois met veel gerenoveerde arbeiderswoningen rondom de oude dorpskern. Woningen gebouwd in verband met de groeiende werkgelegenheid in de Rotterdamse haven. We komen langs de sporthal De Enk in Rotterdam-Vreewijk. In 1873 werd de gemeente Katendrecht, die al aan drie kanten door Charlois’ grondgebied omgeven was, opgeheven en toegevoegd aan Charlois. In 1895 werd Charlois vervolgens zelf geannexeerd door Rotterdam, dat onmiddellijk op grote schaal havengebied ging aanleggen in het voorheen agrarische gebied. In Charlois liggen de metrostations Slinge, Zuidplein en Maashaven. In het oosten van Charlois ligt winkelcentrum Zuidplein en evenementenhal Ahoy.

Fietsend langs de Zuiderbegraafplaats, een multiculturele begraafplaats, tussen Zuidwijk en Lombardijen. Feyenoordfans kunnen er begraven worden onder een stuk grasmat onder het “heilige” gras uit De Kuip. Rechts zien we de amateur voetbalvereniging Spartaan 20.

Door het Zuiderpark in Charlois in Rotterdam-Zuid, een van de grootste stadsparken van Rotterdam met de evenementenhal Ahoy, daarna over de Zuiderparkpromenade, één grote doorgaande wandel- en fietsroute. Steken in Charlois het Havenspoorpad over wat we later zullen volgen, ooit een oude spoorlijn die dienst deed als verbinding tussen de Rotterdamse havens en het achterland, in de volksmond ook wel ‘het olielijntje’ geheten. Het Havenspoorpad is nu een fiets en wandelpad van ruim zes kilometer lang, en loopt van Charlois tot aan station Lombardijen. Ongeveer 1000 knotwilgen langs het pad zijn geadopteerd door bewoners en maatschappelijke organisaties ter herinnering aan een dierbare of een bijzondere gebeurtenis, met opschriften op het asfalt. Vanaf de koffiestop, het Cafe ’t schaapje wordt de route verder opgepakt, zoals eerder beschreven. Allen komen weer aan bij het startpunt “Eetcafé de Crimpenaar”, waar een ieder hopelijk met genoegen kan terugkijken op een mooie afwisselende toertocht. 

Met dank aan Adri Boele voor het maken van deze drie mooie routes.

John

Onderstaand zijn de routes van 2023!

Oude-Maastocht 45 kilometer – DownloadBeschrijving


Oude-Maastocht 75 kilometer – DownloadBeschrijving


Oude-Maastocht 125 kilometer – DownloadBeschrijving

Tot ziens op 25 mei 2024!